لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

الف) نوشتن خلاصه

همان‌طور که در مقاله‌ی شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم، در مرحله‌ی اول مطالعه‌ی عربی می‌بایست قواعد را بخوانید و خلاصه‌ کنید و بعد از آن نکته‌های تست‌هایی که می‌زنید را به آن اضافه کنید. من برای خلاصه‌نویسی عربی چند قسمت را به شما توصیه می‌کنم:

1) اولین قسمت از خلاصه‌ی عربی، مبحث ترجمه می‌باشد. برای نوشن خلاصه‌ی این قسمت می‌توانید برخی لغت‌های سخت که خیلی فراموش می‌کنید را در یک صفحه بنویسید. همچین معنا و زمان برخی از فعل‌ها نیز مهم است مثلاً
«کَانَ یَکْتُبُ -> می‌نوشت -> ماضی استمراری».

2) قسمت دیگری از خلاصه‌ی عربی شما باید قواعد کلی و نکته‌های ریزی باشد که دانستن آن‌ها ضروری است مثلاً قواعدی مثل نحوه‌ی ساختن فعل امر، انواع اسم مشتق، انواع معرفه، اسم‌های غیرمنصرف و .... سعی کنید تمامی این‌ها را به‌صورت شماره‌وار و به‌صورت نموداری در خلاصه‌ی خود بیاورید. لازم نیست زیاد توضیح دهید. فقط به‌صورت تیتروار مثلاً انواع اسامی مشتق را بنویسید و توضیحات در ذهنتان باشد و با دیدن آن تیترها توضیح‌ها را به یاد آورید و در ذهن خود بگویید.

3) من در خلاصه‌ی خود، یک قسمت دیگر داشتم و آن هم «نکات» نام داشت. نکته‌های ریز مثلاً در حد یک خط که یا در جزوه می‌دیدم یا در تست‌ها به آن برمی‌خوردم را در این قسمت وارد می‌کردم. یعنی به هر نکته یک شماره می‌دادم و پشت سر هم می‌نوشتم طوری که مثلاً در هر خط یک نکته می‌نوشتم و حدودا 20 نکته در یک صفحه می‌نوشتم.

* اگر خلاصه‌ی شما این 3 قسمت را داشته باشد تقریبا کامل است. فقط می‌ماند این که چه‌گونه این 3 قسمت را بنویسید.

* سعی کنید خلاصه‌وار بنویسید طوری که کوتاه باشد و هر بار سریع بتوانید تمام آن را مطالعه کنید. می‌توانید یک نمونه از خلاصه‌های من را (فقط به‌عنوان نمونه) در انتهای این مقاله مشاهده کنید.

ب) استفاده از خلاصه

من هر بار که می‌خواستم عربی را مرور کنم، ابتدا یک بار خلاصه‌ام را می‌خواندم. هر چند همه‌چیز را در خلاصه ننوشته بودم اما با نگاه کردن یک مطلب، توضیحات آن را نیز به خاطر می‌آوردم. اگر یادم رفته بود به جزوه نگاهی می‌انداختم تا یادم بیاید و اگر لازم می‌دیدم، قسمتی که فراموش کرده‌ام را به خلاصه می‌افزودم.

ابتدا آن قسمت از عربی را که قصد مرور دارید (به‌نحوی که در شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم)، مطالعه کنید و 2، 3 روز بعد از همان مبحث تست بزنید.در هفته‌های آخر نیز سعی کنید حتما هفته‌ای یک بار (مثلاً ابتدای هفته) کل خلاصه‌تان را بخوانید و در انتهای هفته، یک آزمون جامع عربی بدهید. سرعت خود را با زدن تست‌های مختلف و مرور بیش‌ترِ خلاصه‌ها افزایش دهید تا در روز کنکور خیالتان از عربی راحت باشد. مطمئن باشید می‌توانید.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 23 دی 1390برچسب:خلاصه‌-نویسی- عربی, | 11:48 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

فلسفه ی الاکلنگ اثبات بزرگی کسی است که فرو مینشیند تادیگری پروازراتجربه کند...

دکترشریعتی

تقدیم به تمامی معلمین بزرگوار


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 دی 1390برچسب:, | 8:5 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 

امروز صبح وقتی از خواب برخاستی، تو را تماشا کردم و امید داشتم که با من حرف بزنی. فقط چند کلمه و یا از من به خاطر اتفاق خوبی که دیروز در زندگی تو افتاد، تشکر کنی. اما تو سرگرم پوشیدن لباس بودی.

هنگامی که میخواستی از خانه بیرون بروی، میدانستم که میتوانی چند دقیقهای توقف کنی و به من سلام کنی، اما تو خیلی سرگرم بودی. زمانی که پانزده دقیقه بیهوده بر روی صندلی نشسته بودی و پاهایت را تکان میدادی، فکر میکردم که میخواهی با من سخن بگویی، اما تو به سوی تلفن دویدی و با یکی از دوستانت تماس گرفتی تا از چیزهای بیاهمیت بگویی. من با صبر و شکیبایی در تمام مدت روز تو را نگاه میکردم ولی تو آنقدر مشغول بودی که هیچچیز به من نگفتی.

موقع خوردن نهار متوجه شدی که چند نفر از دوستانت قبل از غذا کمی با من حرف میزنند، اما تو چنین کاری نکردی. باز هم زمان باقی است و امیدوارم که تو سرانجام با من حرف بزنی. به خانه رفتی و به نظر میرسید که کارهای زیادی برا ی انجام دادن داری، بعد از انجام چند کار، تلویزیون را روشن کردی و وقت زیادی را در برابر آن سپری کردی. من باز هم با شکیبایی منتظر ماندم تا بعد از تماشای تلویزیون و خوردن غذا با من حرف بزنی. هنگام خوابیدن گمان کردم که خیلی خستهای. بعد از گفتن شببهخیر به خانواده، سریعاً به سوی رختخواب رفتی و خوابیدی. مهم نیست. شاید نمیدانستی که من همیشه با تو هستم. 

من بیش از آنچه تو بدانی، صبر پیشه کردم، من حتی میخواستم به تو بیاموزم که چگونه با دیگران صبور و شکیبا باشی.
من به تو عشق میورزم و هر روز منتظرم تا با من حرف بزنی.

چقدر مکالمهی یکطرفه و یکجانبه، سخت است!

بسیار خوب، تو یک بار دیگر از خواب برخاستی و من نیز یکبار دیگر فقط به خاطر عشقی که به تو دارم، منتظر خواهم ماند. به این امید که امروز کمی از وقتت را به من اختصاص دهی. روز خوبی داشته باشی. 

«دوست تو، خدا»

موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 آذر 1390برچسب:, | 2:7 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 

وقتي كودكي متولد ميشود درب گوش او اذان مي‌گويند و وقتي شخصي از دنيا مي‌رود بر سر جنازه‌اش نماز مي خوانند زندگي چقدر كوتاه است :

فاصله اذان تا نماز.....

 

***

ساناز


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 آذر 1390برچسب:, | 1:53 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

درس 5 : تمییز
همواره اسمی است جامد نکره منصوب که از کلمه‌ی ماقبل خود یا از جمله‌ی ماقبل خود رفع ابهام می‌کند که به همین علت به آن زائل یا یُزیل‌الابهام گویند. این‌گونه اسم‌ها در اصل مبتدا یا فاعل یا مفعول بوده‌اند مثل‌«حَسُنَ هذا التلمیذُ خُلقاً». این دانش‌آموز از نظر اخلاق نیکو شد.
در جمله‌ی فوق کلمه‌ی خُلقاً تمییز یا روشنگر جمله نام دارد که رفع ابهام نموده است و غالباً معنای (ازنظر، ازجنبه‌ی، ازلحاظ) می‌دهد.

دام‌های آموزشی این درس
1) تمییز شبیه مفعول مطلق نیابی و یا سایر منصوبات است , در این حالت چه‌گونه آن را شناسایی کنیم؟
پاسخ: علاوه بر منصوب و جامد و نکره بودن خود تمییز باید بدانیم که این کلمات از جنس فعل جمله نمی‌آیند و همواره قبل از خودشان اسم تفضیل یا فعل تمییز طلب یا واحد‌های وزن... دارند.
مثل:    تَقَدَمَ (فعل) هذا التلمیذ تَقَدُماً (مفعول مطلق)       تَقَدَمَ (فعل) هذا التلمیذ درساً (تمییز)

2) فعل‌های تمییز‌طلب با فعل‌های دو مفعوله اشتباه نمی‌شوند؟
پاسخ: با تکرار و تمرین و جداسازی این دو دسته قادر به تشخیص خواهید بود.
فعل‌های دو مفعوله: اَعطی، آتی، حَسِبَ، جَعَل، رَزَقَ ...
فعل‌های تمییز‌ طلب: ازداد، امتلأ، کفَیَ، تَقَدم، حَسُنَ، طابَ ...

3) چگونه تمییز را با یک نگاه تشخیص دهیم؟
پاسخ: با تسلط بر نشانه‌های آن که قبل از آن با ‌فاصله یا بی‌فاصله می‌آید
 مثل:
الف) اسم تفضیل بر وزن اَفعَل، اَفَل، اَفعَی+ تمییز منصوب
هُوَ أَحسَنُ مِنی إحساساً
هُوَ أشَد مِنی خُلقاً
هُوَ اَلأعلی قولاً

ب) دو کلمه‌ی خیر- شر+ تمییز منصوب
الصالحات خیرٌ عند ربک ثواباً

ج) فعل‌های تمییز‌طلب لازم یا متعدی+ تمییز
لازم: حَسُنَ، طابُ، خاضَ، کَفَی، تَقَدَمَ، امتلأ، ازداد، ارتفَعَ، إشتَهَرَ
متعدی: فَجَرَ، ملأَ، زِد
مثال: یَمتَلِئُ قلبی نوراً
      فَجَرنا الارضَ عیوناً

د) واحدهای وزن، پیمانه و مقدار، مساحت، عدد 3 به بعد
واحد وزن مثل: کیلو، مثقال، ذره، غرماً
 واحد پیمانه مثل: کوب، کأس، قدح
 واحد مساحت مثل: هکتار، متر
عدد 3 به بعد مثل: ثلاث، اَربعَ، خمس، ست...
* عدد‌های 1و2 (واحد- اثنان) و عدد‌های ترتیبی (اول، ثانی، ثالث، رابع، خامس…) نمی‌توانند پس از خود تمییز بگیرند زیرا این اعداد خود صفت‌اند مثل: رایتُ رجلینِ اثنینِ

3 نکته‌ی مهم:
 اگر تمییز پس از اسم تفضیل بیاید در اصل مبتدا بوده است
انتَ اَصدَقُ الناس قولاً (تمییز)   در اصل   قولُک (مبتدا) أصدقُ …

اگر تمییز پس از فعل لازم بیاید در اصل فاعل بوده مثل:
خاض ذلک النهر ماءً (تمییز)   در اصل   خاضَ ماءُ (فاعل) ذلک النهر

اگر تمییز پس از فعل متعدی بیاید در اصل مفعول‌به بوده مثل:
فَجَرنا الارضَ عیوناً (تمییز)    در اصل    فَجَرنا عیونَ الارضِ

درس6: اسلوب استثناء
برای جداسازی کسی یا چیزی از یک گروه یا اشیاء یا …  به کار می‌رود و 3 رکن دارد :
مستثنی‌منه: همان قاعده‌ی کلی است که جداسازی از او صورت می‌گیرد.
مستثنی: همان جزء جداشده از کل است.
حرف استثناء: إلا می‌باشد که عمل جداسازی را انجام می‌دهد.
فاز الطلاب (مستثنی منه) فی الامتحان اِلا( حرف استثناء) المتکاسلیَنِ (مستثنی منصوب)

انواع استثناء

1)
استثنای تام یا کامل: هرگاه مستثنی‌منه که یک اسم جمع یا ضمیر جمع است درون جمله بیاید, جمله‌ی قبل از اِلا کامل خواهد بود که در این حالت تام نام دارد.

تام فعلیه: فعل مثبت یا منفی+ اسم جمع+ اِلا+ مستثنی 100% منصوب 
یفوز الناس فی‌الحیاه اِلا الکافرین
لا تعبدوا احداً اِلا الله
تام اسمیه: مبتدای جمع+ خبر مفرد یا شبه جمله+ اِلا+ مستثنی 100% منصوب
التلامیذ ناجحون اِلا واحداً منهم
کل الانسان هادمون اِلا الله
* با اندکی دقت متوجه می‌شویم که در تام‌ها مستثنی‌منه وجود دارد و مستثنی‌منه نیز همواره یک اسم جمع می‌باشد مثل: ( طلاب، تلامیذ، اصدقاء، الناس، احد، شئ، انسان، جمیع، کل، عمل، قَول، کلام،... ) و مستثنی همواره منصوب است.
لا تَقُل شیئاً اِلا الحقَ/ رایتُ جمیع اصدقائی اِلا واحداً        
حال اگر مستثنی‌منه ( اسم جمع قبل از اِلا) را حذف کنیم استثناء مفرَغ یا تهی و ناقص می‌شود. در این حالت مستثنی یا کلمه‌ی پس از إلا برای رفع نقص در جمله نقش گرفته و منصوب یا مرفوع می‌شود.

2) استثنای مفرغ
فرمول مفرغ اسمیه= هل، ما، لا+ اسم+ اِلا+ مستثنی مرفوع در نقش خبر
مثال: هل جزاءُکَ اِلا الاحسانُ
ما المالُ و النبرنَ اِلا ودائعُ
لا اله اِلا اللهُ
فرمول مفرغ فعلیه= ...... فعل منفی ماضی یا مضارع (نزدیک‌ترین فعل به اِلا)+ اِلا+ مستثنی مرفوع ( فاعل نایب اسم ناقصه) یا منصوب ( مفعول خبر ناقصه)
ما جاء اِلا تلمیذٌ (فاعل)
لاینجَحُ اِلا طالبٌ (فاعل)
مارایتُ اِلا تلمیذاً (مفعول)
لم یکن فی‌الصف اِلا تلمیذٌ (اسم مؤخر کان)
ما کان الهدفُ اِلا تعلیمَ الناس (خبر کان)
ما قُتِلَ فی‌الحرب اِلا مقاتلٌ (نایب فاعل)
لا یُسمَعُ اِلا اصواتُ العصافیرِ (نایب)
* جمله‌های تام به شکل (به‌جز- مگر) و جمله‌های مفرغ با فقط در ابتدا و مثبت بودن فعل ترجمه می‌ شوند مثل:
تام= لاتعبدوا اَحَداً اِلا الله= کسی را نپرستید به‌جز خدا
مفرغ= لا تعبدوا اِلا الله= فقط خدا را بپرستید

درس 7: منادا (یا+ منادای منصوب)
ابتدا منادا را اثبات کرده سپس انواع منادا را بررسی کنید.
* برای اثبات منادا کافی است بدانیم پس از منادا، فعل یا ضمیر صیغه‌ی 7 تا 14 می‌آید در حالی‌که پس از مبتدا فعل یا ضمیر صیغه‌ی 1 تا 6 و یا یک اسم مرفوع می‌آید مثل:

منادا:
ربی (منادا) اِغفِر (امر مخاطب) لی ذنوبی
ربی (منادا) لاتردَ (نهی مخاطب) حاجتی
ربی (منادا) انتَ (7)  خالقُ السماوات
ربی (منادا) أنا (13) تائبٌ إلیکَ
مبتدا:
ربی (مبتدا) خالقُ (اسم مرفوع) السماوات
ربی (مبتدا) خَلَقَ (ماضی صیغه 1) السماوات
ربی (مبتدا) یغفرُ (مضارع صیغه 1) ذنوبی

انواع منادا
1) منادای علم= یا+ یک اسم خاص-ُ دار ( منادای علم مبنی بر ضم محلاً منصوب بی ال و بی تنوین)
یا علیُ، یا فاطمهُ، یا اللهُ، یا مریمُ
یا ایرانُ، یا اصفهانُ، یا جوادُ، یا قریشُ

2) منادای نکره مقصوده نوع الف= یا+ یک اسم عام-ُ دار ( منادای مبنی بر ضم محلاً منصوب بی ال و بی تنوین)
یا رجلُ، یا امراهُ، یا طالبهُ
یا تلمیذُ، یا ناسُ، یا بلدُ، یا مومنُ
* به جای یا الله می‌توان از اللهُمَ استفاده کرد که همان منادای علم است.
* به جای یک اسم عام مفرد می‌توان از مثنی یا جمع یا موصول استفاده کرد که همان منادای نکره‌ی مقصوده است. مثل: یا مَن، یا مومنونَ، یا تلمیذانِ
* دو نوع منادای گفته‌شده، ظاهرشان مرفوع است ولی باید بدانیم که ظاهر این‌دو مهم نیست بلکه این مهم است که محلاً منصوب‌اند.

3) منادای مضاف (با اعراب اصل فرعی تقدیری)
 یا+ بی ‌ال+ ال دار مجرور
یا+ بی ال ( منادای مضاف منصوب)+ ضمیر متصل جری (مضاف‌الیه مجرور)
* منادای مضاف با اعراب اصلی فقط-َ می‌گیرد.

مثل: یا ربَنا، یا ربَ‌‌‌‌‌‌ العالمینَ، یا قاضیَ‌ الحاجاتِ
* منادای مضاف با اعراب فرعی در مثنی و جمع مذکر به یاء و در خمسه به الف و در جمع مونث به کسره می‌باشد.

مثل: یا تلمیذَی المدرسهِ/ یا أَخوَیَ/ یا مسلِمی العالم/ یا مسلماتِِ العالم/ یا ذاالجودِ/ یا ابانا/ یا اخانا/ یا ذاالکرمِ
* منادای مضاف با اعراب تقدیری در مقصور‌ها و مضاف‌به ی متکلم وجود دارد.
مقصور= یا مولانا/ یا فتی المدینه/ یا هُدَی الناسِ
مضاف‌به ی= یا ربی/ یا اصدقائی/ یا الهی/ یا صدیقی
* به جای ی متکلم می‌توانیم–ِ نیز بیاوریم مثل: یا اولادی--- یا اولادِ
که باز هم منادا مضاف و تقدیراً منصوب است     یا ربی---- یا ربِ

4) منادای نکره‌ی مقصوده نوع ب ( مبنی بر ضم محلاً منصوب)
 یا+ أیُها+ ال دار مذکر مرفوع
أیَتُ (منادا محلاً منصوب) ها (حرف زاید)+ ال دار  مونث مرفوع (تابع منادا مرفوع)
مثال: اَیُها المسلمون/ ایُها الطلبهُ
اَیتها المسلماتُ / ایتها الامهاتُ
ایها الرجلُ/ ایتها التلمیذتانِ
ایتُها الارضُ/ ایتُها النفُس
* ارض، شمس، نفس، دار، نار، بئر، ریح، روح، عصا، سماء، مونث‌اند پس با ایتها به‌کار می‌روند.
* طَلَبه، وَرَثَه، کَفَره، جَبَره (وزن فَعَلَه) جمع‌های مکسری‌اند که مفردشان مذکر است پس با ایُها به‌کار می‌روند.   

5) منادای شبه‌مضاف منصوب به اعراب ظاهری اصلی
یا+ اسم-ً دار منصوب
یا تصیراً بالعباد/ یا وجیهاً/ یا عالماً/ یا غنیاً لا یفتقر


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 آذر 1390برچسب:روش ,مطالعه ,عربی, 3 ,دروس, کلیه‌ی, گروه‌ها,, | 1:51 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

با خدا گل يا پوچ بازي كن اين تو هستي كه برنده‌اي زيرا:

هيچ يك از دستان خدا خالي نيست.

 

 

 

از طرف دانش آموز امسال شما ساناز

 


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:دل,نوشته, | 8:7 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |
تاريخ : جمعه 27 آبان 1390برچسب:دانلود ,فيلم ,هاي ,آموزشي, دروس ,عربي , | 1:55 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

عقاب

مردي تخم عقابي پيدا كرد و آن را در لانه مرغي گذاشت . عقاب با بقيه جوجه ها از تخم بيرون آمد و با آن ها بزرگ شد.

 در تمام زندگيش ، او همان كا رهايي را انجام داد كه مرغ ها مي كردند؛ براي پيدا كردن كرم ها و حشرات زمين را مي‌كند و قدقد مي كرد و گاهي با دست و پا زدن بسيار، كمي در هوا پرواز مي كرد. سال ها گذشت و عقاب خيلي پير شد.

 روزي پرنده با عظمتي را بالاي سرش بر فراز آسمان ابري ديد. او با شكوه تمام، با يك حركت جزئي بالهاي طلاييش، برخلاف جريان شديد باد پرواز مي كرد. عقاب پير بهت زده نگاهش كرد و پرسيد : «اين كيست؟»

همسايه اش پاسخ داد: اين يك عقاب است. سلطان پرندگان. او متعلق به آسمان است و ما زميني هستيم. آن عقاب مثل يك مرغ زندگي كرد و مثل يك مرغ مرد؛ زيرا فكر مي كرد يك مرغ است.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 آبان 1390برچسب:, | 1:46 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 

  • کنجکاوی را دنبال کنید.

به همین دلیل است که من سالها وقت صرف مطالعه موفقیت کرده ام. پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به موفقیت.

  • پشتکار گرانبهاست.

مانند تمبر پستی باشید؛ مسابقه ای را که شروع کرده اید، را به پایان برسانید. با پشتکار، می توانید به مقصد مورد نظرتان برسید.

  • تمرکز بر حال.

یاد بگیرید که در حال حاضر،باشید. تمام حواستان را به کاری بدهیدکه در حال حاضرانجام می دهید. انرژی متمرکز توان افراد است و این تفاوت پیروزی و شکست است.

  • تخیل قدرتمند است.

              اجازه ندهید تخیل قدرتمندتان که می تواند باعث جذاب شدن زندگی شود- به حالت سکون در آید.

  • اشتباه کردن.

              کسی که هیچ وقت اشتباه نمی کند، هیچ وقت هم چیزی یاد نمی گیرد.

  • زندگی در لحظه.

شما زمان دیروز را نمی توانید عوض کنیدو از فردایتان نیزمطلع نیستید. بنابراین، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که تمام تلاش خودتان را به زمان جاری اختصاص دهید.

  • انتظار نتایج متفاوت نداشته باشید.

دیوانگی= انجام کاری دوباره و دوباره و انتظار نتایج متفاوت داشتن است. برای تغییر زندگیتان، اول باید خودتان را تغییر دهید.

  • دانش از تجربه می آید.

اطلاعات به معنای دانش نیست. تنها منبع دانش، تجربه است. وقت خودتان را صرف یاد گرفتن اطلاعات اضافی  نکنید. دست به کار شوید و به دنبال کسب تجربه باشید.

  • خلق ارزش.

               سعی نکنید موفق شوید، بلکه سعی کنید با ارزش شوید. اگر شما با ارزش باشید، موفقیت را جذب خواهید کرد.

  • اول قوانین را یاد بگیرید، بعد بهتر بازی کنید.

               اگر شما قوانین را یاد بگیرید از هر فرد دیگری بهتربازی خواهید کرد. 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 آبان 1390برچسب:10درس, طلائی, از ,آلبرت, انیشتین,, | 1:22 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

*** دایره ی روح ***

 

افلاطون گفته روح دایره است
من دایره های روحم را کشف کردم
5 دایره دور روحم کشیدم
 
و خودم را مرکز این دایره ها قرار دادم
مگر نمی خواستم خودم را کشف کنم؟؟؟
پس مرکز آن دایره ها خودم بودم
=========================
در دایره اول نام افردی را نوشتم که حال و هوای خوبی به من میدهند
و در دایره  پنجم  که دورترین دایره به مرکز بود
نام کسانی که از دنیای من فاصله دارند و بیش ترین کشمکش را با آن ها دارم
========================

براي خواندن ادامه ي مطلب روي ادامه مطلب كليك كنيد


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 16 آبان 1390برچسب:افلاطون, روح ,دایره ,دوست,احساس,فلسفه,ارزش,روان, | 1:52 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

دانلود رایگان کتاب عاقبت به خیران عالم “جلد ۱″


 


 

دانلود رایگان کتاب عاقبت به خیران عالم “جلد ۲″


 


نگاهي مختصر:

.در مورد «عالم ذر» در میان دانشمندان، مفسران، متكلمان و محدثان، گفت‏وگوهاى زیادى واقع شده است و این، نشانگر پیچیدگى موضوع (عالم ذر) مي ‏باشد.
خداى سبحان در قرآن كریم مي فرماید: «به خاطر بیاور زمانى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، «ذریه» آنها را برگرفت و آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم؟ آنان همگى گفتند: آرى، ما گواهى دادیم. این كار را خداوند به خاطر آن انجام داد كه در روز قیامت نگویید ما از این موضوع - توحید و معرفه الله - غافل بودیم». حال، این ظهور و بروز (در عالم ذر) كه واقع شده، به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چیست؟ در میان علما آرای مختلفی است از جمله : 1-منظور از عالم «ذر»، عالم «ارواح» است؛ یعنى، خداوند در آغاز، ارواح انسان‏ها را آفرید و مخاطب ساخت و از آنان اقرار بر توحید گرفت.
2-منظور از «ذر»، اجزاى بسیار كوچك نیست؛ بلكه ذر به معناى ذریه (فرزندان) است؛ خواه كوچك و صغیر باشند یا بزرگ و كبیر. بنابراین، سؤال و جواب در میان انسان و خداوند، به وسیله پیامبران و به زبان «قال» مى‏باشد.
3-سؤال و جواب بین انسان و خداوند، به زبان حال، صورت گرفته است؛ آن هم بعد از بلوغ، كمال و عقل.
4- علامه طباطبائى مي ‏گوید: موجودات داراى دو نوع وجودند؛ یك وجود جمعى در نزد خدا كه در قرآن به عنوان ملكوت از آن یاد شده است و دیگرى وجودات پراكنده كه با گذشت زمان، به تدریج ظاهر مي ‏شوند. به این ترتیب، عالم انسانیت دنیوى، مسبوق به عالم انسانیت دیگرى است كه در آن جا، هر موجودى با شهود باطنى، خدا را مشاهده كرده، به واحدیت او اعتراف مي ‏كند و سؤال و جواب در عالم «ذر»، مربوط به آن جا مي ‏شود.


برای مطالعه ی بیشتر میتوانید از کتاب معارف قرآن جلد 1 و2 آیت الله مصباح استفاده کنید.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:دانلود,كتابي, مربوط ,به عالم, ذر,, | 1:31 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

سامانه پیام کوتاه برای پاسخ به سوال دینی

حجة‌الاسلام مخدوم، رییس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی نیز در این مراسم با ارائه توضیحاتی در خصوص این سامانه گفت: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره پیامک 3000940 سوالات دینی خود را مطرح نمایند.
 سامانه پیام کوتاه پاسخگویی به سوالات دینی با حضور مسئولین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم افتتتاح شد.

حجة‌الاسلام و المسلمین مبلغی امروز در آیین افتتاح این سامانه گفت: وجود دغدغه‌های دینی، شاخصی برای اسلامی بودن جامعه است و هر مقدار پرسش دینی در جامعه وجود داشته باشد، به همان میزان نیز گرایشات دینی بوجود خواهد آمد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های جامعه اسلامی سئوال و کثرت پرسش نسبت به مسایل دینی است و اگر این امر کمرنگ باشد جامعه از نظر دینی در سطح پایینی قرار خواهد داشت.

حجة‌الاسلام و المسلمین مبلغی با تاکید بر ایجاد دغدغه دینی در جامعه گفت: امروز باید برای ایجاد این دغدغه در جامعه مخصوصاً تست‌های اداری اهتمام ویژه گردد.

وی، نحوه پاسخگویی به سوالات دینی را بسیار مهم ارزیابی کرده و اذعان داشت: کسانی که به سوالات دینی پاسخ می‌گویند باید ارتباط خوبی با سؤال کننده برقرار و دغدغه‌های او را برطرف نماید.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: تسهیل در امر پاسخ‌گویی و ایجاد این فضا ضرورتی اجتناب ناپذیر است و تلاش در جهات ایجاد بستر و سامانه‌های پاسخگو امری ضروری برای جامعه ما به شمار می‌رود.

حجة ‌الاسلام و المسلمین مبلغی وجود پاسخ‌های از پیش آماده شده، ایجاد امکانات در راستای پاسخگویی سریع و ایجاد سهولت در بیان و ارائه پاسخ به سوال کننده را از ویژگی‌های مهم مراکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی ذکر کرد.

وی با اشاره به راه‌های مختلف پاسخ‌گویی به مردم خاطرنشان کرد: پاسخ گویی با استفاده از پیام کوتاه امری بین‌المللی است که امکان پاسخ سریع را مهیا کرده و نیاز به تعریف و طراحی عظیمی دارد.

شماره پیامک 3000940 در خدمت مردم
حجة ‌الاسلام مخدوم، رییس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی نیز در این مراسم با ارائه توضیحاتی در خصوص این سامانه گفت: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره پیامک 3000940 سوالات دینی خود را مطرح نمایند.

وی ادامه داد: سامانه اینترنتی پیام کوتاه sms00946.ir نیز از طریق نرم‌افزاری که در صفحه سایت مرکز ملی به نشانی www.pasokhgoo.ir طراحی شده که قابل دانلود است و در فاز اول پاسخ‌گویی به سوالات فقهی و در فازهای بعدی پاسخ‌گویی به سوالات اعتقادی راه‌اندازی خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:سامانه, پیام ,کوتاه ,برای, پاسخ, به ,سوال, دینی, | 1:19 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

قواعد سال دوم تجربي-رياضي(تمام دروس)

براي آگاهي از قواعد نموداري و نكته اي سال دوم لطفاً روي ضميمه كليك نمائيد .

ضميمه 1


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:قواعد ,سال ,دوم ,تجربي,-رياضي,(تمام, دروس), | 1:9 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

مترادف ها و متضادهای سال اول

شما می توانید با کلیک روی ضمیمه به این مطلب مهم دست یابید .

ضميمه 1


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:مترادف ها ,و متضادهای ,سال اول, | 1:6 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد