لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

قواعد عربی سال دوم ریاضی و تجربی بصورت pdf

 

 

دریافت با لینک مستقیم

 

پسورد فایل : www.1moalem.com


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:جزوه ,عربی, دوم ,ریاضی, | 7:32 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |


 

معماهاي مربوط به قرآن
 


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 22 آذر 1391برچسب:دانلود معماهای قرآنی, | 1:10 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |
نکته : هر گاه اسم منقوص بدون( ال) باشد ، در حالت (رفع و جر) حرف«ی» حذف می شود و به جای آن تنوین جر ( ـٍٍـ ) قرار می گیرد و اعرابش تقدیری است. ولی در حالت( نصب) حرف«ی» آن حذف نمی شود و اعرابش ظاهری می باشد . مثال : رفع : جاءَ قاضٍ . ( فاعل و تقدیراً مرفوع ) « اعراب تقدیری » نصب : رَأَیْتُ قاضِیاً . ( مفعول به و منصوب به تنوین نصب ) « اعراب ظاهری » جرّ : سَمِعْتُ مِنْ قاضٍ . ( مجرور به حرف جرّ و تقدیراً مجرور ) « اعراب تقدیری »
موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 آبان 1391برچسب:نکته ای ,در باره ی ,اسم ,منقوص, | 11:32 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

یکی از دانشجویان دکتر حسابی به ایشان گفت : شما سه ترم است که مرا از این درس می اندازید. من که نمی خواهم موشک هوا کنم . می خواهم در روستایمان معلم شوم .  دکتر جواب داد : تو اگر نخواهی موشک هواکنی و فقط بخواهی معلم شوی قبول ، ولی تو نمی توانی به من تضمین بدهی که یکی از شاگردان تو در روستا ، نخواهد موشک هوا کند.


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:پاسخ,هوشمند,دکتر,حسابی, | 11:27 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

تغییرات کتاب های عربی دبیرستان۱۳۹۱

 

خبری فارس «توانا»،گزارش داد؛

کتاب عربی اول متوسطه در چاپ ۱۳۹۱ اصلاحاتی داشته است:

حذف واژگانی که مربوط به عربی چاپ ۱۳۷۹ بود (کتاب ۲۰۸ صفحه ای  چاپ ۱۳۸۰ برخی متون و عبارات آن حذف شد و کتاب ۹۰ صفحه کاهش حجم یافت، ولی واژگانش همچنان در کتاب بود؛ مانند آثَرَ، الجَرَّة، غَضَّ) و حذف واژگانی که جدید نیست، ولی اشتباهاً جزء واژ‌‌های جدید آمده است، مانند (نَحوَ) که در عربی سوم راهنمایی آمده است و یا (الفأرة) که در عربی اول راهنمایی آمده است و آوردن واژه‌هایی که جدید هستند، ولی در انتهای کتاب نیست. مانند: (الثوم و الفوم و جَرَّبَ)

 

اصلاح پار‌ه‌ای اشتباهات مانند واژه (الإعجاب) که روبروی آن نوشته مربوط به درس ۱۲ است، حال آنکه کتاب ۱۰ درس است و معنای ‌آن نیز با جمله‌ای که در درس آمده هماهنگ نیست. (الإعجاب) به معنی (شگفتی) آمده است، حال آنکه به معنی (پسندیدن) است و همراه (بِالنَّفس) به صورت (الإعجابُ بِالنَّفس) به معنی (خودپسندی) است.

در صفحه ۸۷ اشتباهاً علامت اعراب فعل تنفجرین خواسته شده است، در حالی که مطلب آن در عربی ۲ تدریس می‌شود و اشتباهاتی از این قبیل نیز اصلاح شد.


اصلاحات عربی دوم عمومی در چاپ ۱۳۹۱

صفحه ۴۲ أقَلَّ فعل است. در انتهای کتاب به اشتباه اسم معنی شده بود که اصلاح شد.

در صفحه ۵۳ درس درباره آهویی با شاخ‌های زیبا بود که داستان درباره زیبایی شاخ‌هایش است، در حالی که آهوی طراحی شده اصلاً شاخ نداشت و تصویر اصلاح شد.

در صفحه ۱۰۳ عبارت (از ثمره کارم محروم شدم) در چاپ‌های قبلی وجود داشت، که عبارت عربیِ آن برداشته شده است. اما سهواً جمله فارسی آن مانده بود. این مورد نیز تصحیح شد.

در صفحه ۱۳۸ واژه (حَرَّمَ) به معنی تحریم کرد، آمده بود که به (حرام کرد) اصلاح شد. زیرا امروزه اصطلاح تحریم، اصطلاحی سیاسی است و با معنای شرعی حرام فرق دارد.

واژه (الدراهم) به معنی پول اصلاح شد. به معنی جمع (الدرهم) که واحد پول است، اصلاح گردید.

صفحه ۱۴۱ ضَجِرَ به معنی دلتنگ شد، درست نبود و اصلاً مناسب جمله درس نبود و به صورت برآشفته شد یا به ستوه آمد، اصلاح شد؛ معنی العشرین در پایان کتاب به (بیستم) اصلاح شد.

عَمَّرَ به معنی عمر دراز داده است. در کتاب عمر دراز کرد، معنی شده بود که به آیه (من نعمِّرهُ نُنَکِّسه فی الخلق) نمی‌خورد، زیرا نعمِّرهُ فعل متعدی و دارای مفعول (هُ) است؛ العناد، القبة، مرحباً بک، مِمَّ و نبَّهَ نیز اصلاح شدند.

 

اصلاحات عربی سوم عمومی در چاپ ۱۳۹۱

صفحه ۴۵ عبارت (لاتذکروا إلا الله) که به اشتباه در درس سوم آمده است، حذف شد، زیرا قواعد آن در درس ششم و در صفحه ۹۲ آمده است و دانش‌آموز در حالی که هنوز نکته دستوری مربوط به آن را نمی‌داند و نخوانده است، باید بدان پاسخ دهد.

در همین صفحه در التمرین الثالث نوع اسم‌های منصوب خواسته شده است که یکی از آن‌ها (نعمتی) در آیه (أتمَمتُ عَلَیکُم نعمتی) است. حال آنکه در عربی ۱ و ۲ این موضوع تدریس نشده است و در عربی ۳ نیز همین طور. اعراب این اسم تقدیراً منصوب است. حال آنکه اعراب تقدیری اسم مختوم به یاء ضمیر متکلم وحده در رشته انسانی تدریس می‌شود و نه در رشته ریاضی، تجربی و فنی. این موضوع بهانه به دست طراحان کنکور داده بود که سؤالاتی بیرون از اهداف کتاب طرح کنند.

در صفحه ۱۰۸ زیر کلمه (الأعزّاء) در (أی‌ها الأعزّاء) خط کشیده شده که درست نیست، زیرا از اهداف کتاب نیست، اینکه این کلمه عطف بیان است یا صفت مربوط به رشته انسانی است. این خط حذف شد.

 

اصلاحات عربی دوم انسانی در چاپ1391


صفحه ۳۱ اشتباه تایپی کلمه بِسُرعةٍ اصلاح شد؛ واژه (الساهرات) واژه جدید درس ۲ است نه ۱۱ که اصلاح شد؛ در صفحه ۱۹۹ واژه البرودة به معنی عبا آمده است که اشتباه تایپی است و به (البُردَة) اصلاح یافت.

در صفحه ۲۰۴ حرکت عین الفعل طَمِعَ اصلاح شد؛ در صفحه ۳۵ اشتباه تایپی آیه قرآن اصلاح شد. (فی رَبِّهِم)

در صفحه ۴۳ واژه جدید (حَم) به کار رفته، در حالی که سهواً در انتهای کتاب جزء واژگان جدید نیامده بود و اصلاح شد.

عربی سال سوم انسانی

عربی 3 انسانی

(رهینة) واژه جدید درس ۸ است نه درس ۲؛ (حَبَّة) درس ۱۲ است نه درس ۲؛ صفحه ۲۰۸ (اِطرقَ) غلط است. حرف قاف ساکن است.

واژه (راحلةَ) منصوب نباید باشد؛ (ضیف) در عربی ۳ انسانی واژه جدید نیست؛ (لِبث) در انتهای کتاب در واژه نامه غلط است و (لَبِثَ) درست است.

 

عربی سال چهارم انسانی

 

واژه‌های دو درس ۱ و ۲ تجدید نظر کلی شد. در سال ۱۳۸۷ برخی متون و عبارات از کتاب حذف شد، ولی همچنان واژه‌های آن سهواً مانده بودند و برعکس چند واژه جدید وجود داشت که در واژه‌نامه نیامده بود. این اشتباهات اصلاح شد.

همچنین به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی، گروه عربی اصلاحات کلی کتاب‌های عربی را نیز در دستور کار خود دارد.                  

 عربی آسان برای همه


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:اصلاحات, و ,تغییرات ,کتب, عربی, در, سال, تحصیلی,91,92, | 5:52 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |
استاد اصولا منطق چیست ؟
معلم کمی فکر کرد و جواب داد : گوش کنید ، مثالی می زنم ، دو مرد - پیش من می آیند. یکی تمیز ودیگری کثیف
 
من به آن ها پیشنهادمی کنم حمام کنند.شما فکر می کنید ، کدام یک این کار را انجام دهند ؟
 
هردو شاگرد یک زبان جواب دادند : خوب مسلما کثیفه !
 
معلم گفت : نه ، تمیزه . چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه قدر
 
آن را نمی داند.پس چه کسی حمام می کند ؟
 
حالا پسرها می گویند : تمیزه !
 
معلم جواب داد :

نه ، کثیفه ، چون او به حمام احتیاج دارد.وباز پرسید :

خوب ، پس کدامیک از مهمانان من حمام می کنند ؟

یک بار دیگر شاگردها گفتند : کثیفه !

معلم دوباره گفت : اما نه ، البته که هر دو ! تمیزه به حمام عادت دارد و

کثیفه به حمام احتیاج دارد. خوب بالاخره کی حمام می گیرد ؟

بچه ها با سر درگمی جواب دادند : هر دو !

معلم بار دیگر توضیح می دهد : نه ، هیچ کدام ! چون کثیفه به حمام

عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد!

شاگردان با اعتراض گفتند : بله درسته ، ولی ما چطور می توانیم

تشخیص دهیم ؟هر بار شما یک چیزی را می گویید و هر دفعه هم درست است

معلم در پاسخ گفت : خوب پس متوجه شدید ، این یعنی: منطق !

و از دیدگاه هر کس متفاوت است


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:منطق,جالب,زیبا,و,خواندنی,معلم,تمیز,کثیف,حمام, | 2:34 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

دل را که زد به دریا نالید آقا اجازه؟


تکلیف دیشبم را دیدید ؟ اقا اجازه؟


پاره ست دفتر من تقصیرخواهرم بود


نان می نوشتم آن را قاپید آقا اجازه؟


دیروز مادرمن تب داشت و نمی گفت


بیمار بود انگارخورشید آقا اجازه؟


یک کاسه آب خالی بردم مرا دعا کرد


در کاسه نقل اشکم رقصید آقا اجازه؟


خندید و گفت خوبم گریه نکن عزیزم


نالید وباز از درد پیچید آقا اجازه؟


من هم شبیه دارا با انضباط بودم


قاپ مرا نداری دزدید آقا آجازه؟


جای لباس تازه در پشت هر مغازه


می گیرم آبغوره هر عید آقا اجازه؟


زنگ حساب گفتید یک می شود نه از ده


از ده نفر یکی مان فهمید آقا اجازه؟


از ده نفریکی مان کفش و لباس نو داشت


آن نه امید دیگرنومید آقا اجازه ؟


من هم حساب کردم نه میشود یک از ده


یک بیست می شود نه تجدید آقا اجازه؟


فریاد در گلویش تبدیل شد به ناله


دل را که زد به دریا نالید آقا اجازه؟


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 18 مرداد 1391برچسب:آقا,اجازه, | 5:5 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

براي بهترين دوستانم ...    

 

مهم نیست چه سنی داری هنگام سلام کردن مادرت را در آغوش بگیر.

اگر کسی تو را پشت خط گذاشت تا به تلفن دیگری پاسخ دهد تلفن را قطع کن.

هیچوقت به کسی که غم سنگینی دارد نگو " می دانم چه حالی داری " چون در واقع نمی داني.

یادت باشد گاهی اوقات بدست نیاوردن آنچه می خواهی نوعی شانس و اقبال است.

هیچوقت به یک مرد نگو موهایش در حال ریختن است. خودش این را می داند.

در مورد موضوعی که درست متوجه نشده ای درست قضاوت نکن.

وقتی از تو سوالی را پرسیدند که نمی خواستی جوابش را بدهی، لبخند بزن و بگو:  "برای چه می خواهید بدانید؟"

هرگز موفقیت را پیش از موقع عیان نکن.

هیچوقت پایان فیلم ها و کتابهای خوب را برای دیگران تعریف نکن.

 وقتی احساس خستگی می کنی اما ناچاری که به کارت ادامه بدهی، دست و صورتت را بشوی و یک جفت جوراب و یک پیراهن تمیز بپوش. آن وقت خواهی دید که نیروی دوباره بدست آورده ای.

 راحتی و خوشبختی را با هم اشتباه نکن.

 هیچوقت از بازار کهنه فروشها وسیله برقی نخر.

 شغلی را انتخاب کن که روحت را هم به اندازه حساب بانکی ات غنی سازد.

 هر وقت فرصت کردی دست فرزندانت را در دست بگیر. به زودی زمانی خواهد رسید که او اجازه این کار را به تو نخواهد داد.

 چتری با رنگ روشن بخر. پیدا کردنش در میان چتر های مشکی آسان است و به روزهای غمگین بارانی شادی و نشاط می بخشد.

 هیچوقت در محل کار درمورد مشکلات خانوادگی ات صحبت نکن.

 وقتی در راه مسافرت، هنگام ناهار به شهری می رسی رستورانی را که در میدان شهر است انتخاب کن.

در روز تولدت درختی بکار.

بچه ها را بعد از تنبیه در آغوش بگیر.

فقط آن کتابهایی را امانت بده که از نداشتن شان ناراحت نمی شوی.

هنگام بازی با بچه ها بگذار تا آنها برنده شوند.

هرگز در هنگام گرسنگی به خرید مواد غذایی نرو. اضافه بر احتیاج خرید خواهی کرد.

فروتن باش، پیش از آنکه تو به دنیا بیایی خیلی از کارها انجام شده بود.

از کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بترس.

فراموش نکن که خوشبختی به سراغ کسانی می رود که برای رسیدن به آن تلاش می کنند.

خدایا به خوبان عزت داده ای و به بدان ثروت. نکند ما به تماشای جهان آمده ایم!!؟


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:یادما,باشد,هیچوقت, | 3:7 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

ساده لباس بپوش!
ساده راه برو!
اما در برخورد با دیگران
ساده نباش!!
زیرا سادگی ات را
نشانه میگیرند!
برای درهم شکستن
غرورت!!!
(حسین پناهی)


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:ساده, باش, | 1:27 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

زندگی خوردن و خوابیدن نیست
انتظار و هوس و دیدن و نادیدن نیست.
زندگی چون گل سرخی است
پر از خار و پر از برگ و پر از عطر لطیف.
یادمان باشد اگر گل چیدیم
......عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار همند.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:درس ,هایی, برای, زندگی, | 3:18 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

ما به ۱۲ قسم می باشد:  اسم شرط ،موصول،استفهام،تعجبیه،حرف مصدری،حرف زائد ،حرف نفی عامل،حرف نفی غیرعامل ،کافه،عمل لیس،نکره تامه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:انواع , ما, | 12:27 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

مذکر و مؤنث

مذکر و مؤنث

اهداف درس:

- آشنايي با اسم و انواع آن

- آشنايي با مفرد، مثني و جمع

- آشنايي با اقسام اسم مؤنث

 

کلمه در عربي به سه قسم تقسيم مي شود: 1- اسم 2- فعل 3- حرف

آنچه در اين طرح بدان مي پردازيم، آشنايي با اسم و برخي از انواع آن است درابتدا بايد با اسم آشنا شويم:

اسم کلمه اي است که بر معناي مستقلي دلالت مي کند و تفاوت آن با فعل در اين است که فعل علاوه بر آن که معناي مستقلي دراد، معناي آن مقترن به زمان است حال آن که اسم بر زمان دلالت ندارد.

چنانچه اسم به گونه اي باشد که تحقق خارجي داشته باشد به آن«اسم ذات» يا «اسم عين» مي گويند مثل: کتاب / علي / مدرسه

و اما اگر ذاتاً تحقق خارجي نداشته و بايد به چيز ديگري متکي باشد بدان «اسم معني» مي گويند مثل: بياض (سفيدي) / ضَرب (زدن)

اسم تقسيماتي دارد که از آن جمله مي توان به: 1) مذکر و مؤنث 2) متصرّف و غيرمتصرف اشاره کرد.

اسم مذکر و مؤنّث، هر کدام بر دو قسم اند: حقيقي و مجازي.

اسم مذکر حقيقي، اسمي است که در مورد مردان و يا حيوانات نر به کار برده مي شود مانند: «رجل» و «جمل»

و اسم مؤنث حقيقي، اسمي است که در مورد زنان و يا حيوانات ماده به کار برده مي شود مانند: «إمرأة» و «ناقة».

و اما مذکر و مؤنث مجازي، در زبان عربي برخي از اشياء را مذکر و برخي ديگر را مؤنث گفته اند بي ان که بتوان مذکر و مؤنث بودن را براي آن ها تصور کرد، در واقع مجازاً و اعتباراً مذکر يا مؤنث ناميده مي شوند که البته برخي از اسم هاي مؤنث مجازي را مي توان از روي علامت تأنيث آن ها فهميد:

«مذکر مجازي» مانند قلم / جدار / قمر- و «مؤنث مجازي» مانند: دار / غرفة / شمس

 

براي اسم مذکر علامت ويژه اي وجود ندارد اما اسم مرنث سه نشانه دارد که عبارتند از:

1) ة (تاء تأنيث) مانند: فاطمة / محسنة / سليمة

2) «الف مقصور» مانند: سلمي / ليلي / عُظمي

(مقصور به معناي «کوتاه» مي باشد و «الف مقصور» الفي است که پاي? آن «ي» مي باشد)

3) «الف ممدود» مانند: حسناء / حمراء / سوداء

(«ممدود» به معناي «کشيده» مي باشد و «الف ممدود» الف کشيده را گويند)

 

اقسام مؤنث: اسم مؤنث بر سه قسم است:

الف) مؤنث لفظي: اسمي است که بر مذکر دلالت مي کند اما علامت تأنيث دارد مانند: طلحة / زکرياء (يعني اسم مختص مردان است اما علامت تأنيث به همراه دارد)

ب) مؤنث معنوي: اسمي است که بر مؤنث دلالت مي کند ولي علامت تأنيث ندارد مانند: مريم / زينب

ج) مؤنث لفظي و معنوي: اسمي است که هم تأنيث دارد و هم بر انسان يا حيوان ماده دلالت مي کند مانند: بقرة / ليلي / حمراء.

اسم مؤنث چنانچه هيچ يک از نشانه هاي تأنيث را نداشته باشد، در چهار مورد مؤنث معنوي خواهد بود:

1) وقتي که نام مختص زنان است مانند: زينب / مريم

2) وقتي که بر معاني اطلاق شود که مختص زنان است مانند: أمّ / أخت

3) در مواردي که به سرزمين ها، شهرها و قبيله ها دلالت مي کند مانند: شام / موصل / قريش

4) در برخي موارد که به اعضاي زوج بدن دلالت دارد مانند: يَد / رِجل / عين

 

برخي از کلمات هستند که براي مذکر و مؤنث يکسان به کار مي روند مانند:

الف) کلماتي که بر وزن «فعّاله» هستند مانند: رجل علّامة و إمرأة علّامة

ب) کلماتي که بر وزن «مفعال» هستند مانند: رجل مِفضال و إمرأة مفضال

ج) کلماتي بر وزن «مفعيل» مانند: رجل معطير و إمرأة معطير

د) کلماتي بر وزن «فُعَلَه» مانند: رجل ضحكة و إمرأة ضحكة

يادآوري: «تاء» تأنيث به آخر صفاتي که مخصوص زنان است افزوده نمي شود مانند: إمرأة حامل (زن باردار) / إمرأة مرضع (زن شيرده).


تمرين: به اسم هاي مذکر و مؤنث و انواع آن در کلمات زير دقت کنيد:

أرض (مؤنث مجازي / معنوي)- شجر (مذکر مجازي)- ديک (مذکر مجازي)- عمة (مؤنث حقيقي / لفظي و معنوي)- نملة (مؤنث مجازي / لفظي)- قوس (مؤنث مجازي / معنوي)- رباب (مؤنث حقيقي / معنوي)- ابن (مذکر حقيقي)


هريک از اسامي مذکر و مؤنث به هنگام مفرد، مثني و جمع نيز شرايط خاص خود را دارند.

اسم مفرد اسمي است که بر يک شيء يا يک حيوان و يا يک انسان دلالت مي کند مانند: رجل، کتاب. اسم مفرد علامتي ندارد.

مثني اسمي است که بر دو انسان يا دو حيوان يا دو چيز دلالت مي کند مانند: مؤمنان، فرسين، کتابان. علامت مثني «الف و نون» و «ياء و نون» مکسور ماقبل مفتوح است.

تبصره:

برخي از کلمات به صورت مثني مي ايد (علامت مثني را دارند) اما مثني نيستند مانند:

«کلا»، «کلتا»، «إثنان»، «إثنتان» و «إثنتين» (علامت تثنيه را نمي توان از آخر آن ها حذف کرد) که به اين گونه اسم ها، ملحق به مثني مي گويند.

و امّا جمع اسمي است که بر سه يا بيش از آن دلالت کند مانند: مسلمين، رجال، أغنام، کتب.

 جمع بر سه قسم است: جمع مذکر سالم، جمع مؤنث سالم، جمع مکسر.

جمع مذکر سالم؛ جمعي است که در مفرد آن تغييري داده نمي شود و تنها علامت هاي «ون» و «ين» مفتوح به آخر آن افزوده مي شود مانند: مؤمنين، مسلمون.

«ون» نشان? جمع در حالت رفع و «ين» علامت جمع در حالت نصب و جر است.

ملحق به جمع مذکر سالم کلماتي هستند که اعراب جمع مذکر را مي گيرند اما شرايط جمع مذکر سالم را ندارند  دانشمندان علم نحو اين گونه اسماء را ملحق به جمع مذکر سالم ناميده اند و مشهورترين آن ها عبارت است از کلماتي که معناي جمع دارند و مفردي از خود ندارند مانند: «أولو» و «عالَمون» (جمع عالم) و «اعداد عقود» مانند «عشرون» و «ثلاثون» و «أربعون» تا «تسعون» و کلماتي نظير «بتون» و «أرضون» و «ستون» که ملحق به جمع محسوب مي شوند.

جمع مؤنّث سالم اسمي است که بر بيش از دو مؤنث دلالت مي کند و علامت آن «الف» و «ت» است، قاعد? عمومي براي بناي جمع مؤنث سالم افزودن «الف» و «ت» در آخر مفرد است مانند: مريمات، إبداعات.

اگر چنانچه اسم به «تاء تأنيث» پايان يافته باشد، تائ تأنيث از آخر آن حذف مي شود مانند: «مؤمنة» که جمع آن مي شود «مؤمنات» و «نادرة» که مي شود «نادرات».

جمع مکسر جمعي است که با تغيير صورت مفرد و احياناً تغيير حرکات مفرد ساخته مي شود مانند: «رجال» که جمع «رجل» است و «مُدُن» که جمع «مدينة» است و «أُشد» که جمع «أَسَد» است.


تمرين: انواع اسم هاي مفرد، مثني و جمع را در ميان اسامي زير ببينيد:

اسماء (جمع مکسر إسم)- أشخاص (جمع مکسر شخص)- محسنون (جمع مذکر سالم / محسن)- صالحات (جمع مؤنث سالم / صالحة)- سالمون (جمع مذکر سالم / سالم)- خمسون (ملحق به جمع مذکر سالم)


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, | 1:52 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

اسم من گم شده است     !

 

 

 

توی دفترچه ی پر حجم زمان   ، دیرگاهی است ، فراموش شدم

 

 

 

اسم من گم شده است     !

 

 

 

لا به لای ورق کهنه ی آن لایحه ها ، زیر آن بند غریب ، پشت انبوهی از آن شرط و شروط، لای آن  

 

 

 

       تبصره ها    اسم من گم شده است     !

 

 

 

در تریبون معلق شده ی سخت سکوت ،حق من گم شده است

 

 

 

زنگ انشاء، کسی انگار نمی خواست معلم بشود ،شان من گم شده است

 

 

 

شان من نیست بنالم ،شان من نیست بگویم ،زتهی ، ز نبود،یا از این زخم کبود

 

 

 

لیک ؛رنگ رخساره گواهی دهد از سرّ درون ،از همه رنج فزون

 

 

 

اسم من گم شده است     !

 

 

 

نردبانی شده ام ،صاف به دیوار ترقی ،تا که این نسل و آن نسل ،پای بر پله ی من

 

 

 

سوی فردا        بروند   ، و غریبانه فراموش شوم

 

 

 

اسم من گم شده است    !

 

 

 

«  روز مقدّس معلّم مبارك باد  »


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:روز ,معلم, | 7:5 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

مصاحبه گر :

 

ترکش خمپاره پیشونیش رو چاک داده بود روی زمین افتاد و زمزمه میکرد دوربین

 

رو برداشتم و رفتم بالای سرش داشت اخرین نفساشو میزد ازش پرسیدم این

 

لحظات اخر چه حرفی برای مردم داری با لبخند گفت:از مردم کشورم میخوام وقتی

 

برای خط کمپوت میفرستن،عکس روی کمپوت ها رو نکنن گفتم داره ضبط میشه

 

برادر یه حرف بهتری بگو با همون طنازی گفت...اخه نمیدونی سه بار بهم رب گوجه

 

افتاده.  از خاطرات یک رزمنده

16109066220755336633 نوشته های دردناک و تاسف بار(از دستش ندید)+عکس


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 28 فروردين 1391برچسب:شوخ ,طبعی, یک, رزمنده, ایرانی ,تا ,لحظه, آخر ,!, | 2:23 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد